Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mé italské svatební zvony

Tak a je po všem. Má velká tlustá italská svatba skončila a já si musím postupně pomocí fotek uvědomovat, co jsem to vlastně provedla a co se v ten den semlelo, jelikož si z něj pamatuji pramálo.

Kde bys chtěla mít svatbu, miláčku, v Česku nebo v Itálii? Určitě v Itálii, amore mio. Jsi si naprosto jistá, lásko?

Jistá jsem si byla, ale rozhodně ne připravena na to, co mě čeká. Tak nějak totiž začala má svatební anabáze, která trvala 9 měsíců. To je jako přivést na svět dítě. A byl to tedy opravdu porod, to vám řeknu.

Na stará kolena jsem se zbláznila. Bylo mi 40, když jsem se zamilovala do Itala, opustila Českou kotlinu, kompletně změnila život a nakonec jsem si dotyčného Itala vzala. Zde by mohl příběh skončit, tečka a hotovo. Jenže…. Když si berete Itala, který ač vyrostl v Toskánsku, má jižanské kořeny a počet členů jeho blízké rodiny přesahuje číslo dvě stě, tak to je na delší vyprávění. V tomto případě musíte opravdu pozvat všechny a jen tiše doufat, že alespoň třetina Italů bude líná a zústane doma. Zázrak se ale nekonal, přijelo jich 160.

Abyste rozuměli, můj muž má tak trochu namodralou krev, jeho příjmení je De Rosa a jeho rodiště v Kampánii se jenom hemží jeho přímými i nepřímými příbuznými: obchody De Rosa, lékárna De Rosa, autoopravna De Rosa, kamenictví De Rosa, restaurace De Rosa, pohřební služba De Rosa… je to fascinující a úsměvné. Tak nějak se asi cítil král Miroslav, když objížděl své panství. Chyběl už jenom ten zpívající švec.

 

Dohodli jsme se, že svatba bude v našem místním kostele. Já, ač nevěrec, jsem se do něj opravdu zamilovala, protože je nádherný. Zvenku ryze toskánský, celý obložený kamenem a uvnitř…. uvnitř svítí slunce. Ohromí vás paleta jasných a slunečných barev, bez přebytečných výzdob a obvyklého puchu.

Jenže, stát před branami Tróje a dobýt Tróju jsou dvě různé věci. Jsem nevěřící, rozvedená, s dospělou dcerou. Problém se zdál být neřešitelný. Naštěstí se mi podařilo okouzlit místního kněze, který to tady má pod palcem. Nikdo ho tady nemá rád, ale on má rád mě, a to bylo pro tuto chvíli rozhodující. Takže stalo se nemožné a Don Alberto nám dal zelenou. Začala jsem chodit na katechismus. Každý týden skoro 4 měsíce, do toho stihnout předmanželský kurz – další 3 měsíce, nechat se obiřmovat biskupem, vyřídit dokumenty na konzulátě, nechat vypsat ohlášky na úřadě a v kostele. Samozřejmě začít chodit v neděli na mši a i tu zpověď jsem zvládla. Byla jsem připravena.


A věci se pomalu dávaly do pohybu. Byla vybrána lokalita, cathering, začaly zkoušky šatů, výběr prstenů, byla domluvena květinová výzdoba, fotograf, Dj, kadeřník, kosmetička. Svatební oznámení vytištěno ve dvou jazycích našlo své adresáty a magický den se začal přibližovat mílovými kroky. Zní to všechno tak jednoduše, ale byl to běh na dlouhou trať a já mám dnes pocit, že z organizování svateb bych mohla klidně habilitovat.

Moje maminka nad námi lomila rukama a říkala, že jsme se zbláznili dělat takovou obrovskou svatbu v našem věku. Byla by nejradši, abychom se vzali v Ostravě na úřadě, ona by doma udělala občerstvení s chlebíčkama, pustila Duo Yamaha a bylo by to. Úžasný nápad! Něco takového nás bohudík nenapadlo. I šaty jsem měla krémově bílé s vlečkou, žádný kostým, jak mi bylo taktně naznačováno. Když nevěsta, tak se vším všudy. Nemohla jsem se přece prezentovat před tolika hosty jako nechtěná teta z Moravy. Jsem toho názoru, že v určitých životních situacích nemá hrát věk žádnou roli. A tohle byla jedna z nich.

Pro svatební veselí jsme vybrali krásné a historické prostředí Medicejské villy, s rozlehlou zahradou určenou pro aperitiv a velkým sálem pro svatební hostinu. Catheringová společnost naštěstí pochopila, že novomanželé si jídla ve svůj velký den příliš neužijou a týden před svatbou nám vystrojila ochutnávku našeho menu jen pro nás dva. Mohli jsme tedy v klidu vychutnat vše, co bylo objednáno pro hosty. Už jen to byl samo o sobě zážitek. Představte si velký zdobený sál obrovské luxusní vily, kde je stůl pouze pro vás. Tlumené osvětlení, svíčky, hudba a personál, který je pouze k vaší dispozici. Máte vlastního kuchaře, číšníka na jídlo a zvlášť číšníka na víno. Přípitek, malý aperitiv, předkrmy, dva první chody, dva druhé chody, ovoce, dort, káva, digestiva. Připadala jsem si jako v americkém filmu. Nakonec večera nás přišel pozdravit šéf catheringové společnosti doladit poslední detaily.

Několik dnů před svatbou mi kněz dal podklady k vytvoření svatební mše, protože je to na nás. Jak si jí sestavíme, takovou ji budeme mít. Samozřejmě musíme dodržet dané schéma. Do prvního čtení bych ráda zařadila Velepíseň lásky od sv. apoštola Pavla. Mohu ji tam dát, Done Alberto? A je uvedena v podkladech? Ne, není. Takže ne, nemůžete. Jeho ne, je ovšem pro mě výzva a automatické ano, takže jsem vytvořila krásnou mši, které dominovala Velepíseň lásky, za kterou jsem následně byla pochválena oběma knězi.

A najednou to bylo tady. Moje dcera a její přítel vyzdobili dům i auta balónkama a stuhama, moje mamka do mě ráno na zahradě kopla tři panáky hruškovice, do domu neustále proudili lidé, květiny a dary. Přijelo auto s občerstvením, kadeřník, kosmetička, tchýně mi přivezla pugét a má dcera mi pomohla do svatebních šatů. Před domem čekalo bílé BMW, které řídil náš přítel Roberto a kolona nablýskaných aut mohla vyrazit.

Pokaždé, když dnes jedu ke kostelu stejnou cestou, jako v ten den, přivřu oči a prožívám znovu a znovu ten krásný okamžik. Před kostelem vidím svého budoucího muže, kolem něj tančí náš fotograf Marco, a pak už události nabírají rychlý spád. Vstupujeme ruku v ruce do kostela, malá družička nám uteče i s prstýnkama, procházíme kostelní uličkou k oltáři, lidé nás zdraví, můj muž mi neustále opakuje, jak jsem krásná, kněz je nervózní a jeho svatební projev nemá ani hlavu ani patu. Libuška čte v kostele Velepíseň lásky a emoce cloumají i jí tak, že můj muž vytahuje mobil a chce volat 118. Na slib v italštine, nestačí jenom prosté Sí, je třeba toho napovídat trochu víc. Však znáte Italy, jsou ukecaní. Prstýnky, bouřlivý potlesk a kostelní zvony. Zasypáni dvěma tunami rýže vycházíme z kostela.

Musím však ještě poděkovat všem 145 Fonsíkovým příbuzným a kamarádům (15 jich bylo ode mě), že se přišli podívat na Ikarův pád, aneb jak opět padla jedna legendární ikona, která se nikdy nehodlala ženit. 

A i když jsem se musela olíbat s půlkou Itálie, byl to úžasný den. A dejte na mě, udělejte si život barevný, plný lásky, emocí a zážitků, bez ohledu na to, kolik vám je let .

P.S. A o svatební hostině zas někdy jindy.

Autor: Zuzana De Rosa | středa 8.10.2014 15:44 | karma článku: 25,17 | přečteno: 2061x
  • Další články autora

Zuzana De Rosa

Jak se (ne)hubne v Itálii

Zhubnout v Itálii? Pro mě naprosto neřešitelný problém. Já vždycky zhubnu jen v Česku. Teď zrovna jsem se vrátila a známí Italové si mě se zájmem prohlíželi a ptali se mě, jak je možné, že mě tak krátký pobyt doma změnil.

11.5.2015 v 8:12 | Karma: 30,57 | Přečteno: 4208x | Diskuse| Ostatní

Zuzana De Rosa

Velikonoce v Itálii? Plus 10 kg !!!

Prožít velikonoční svátky v Itálii znamená připravit se na to, že vaše snaha zhubnout dostane vážné trhliny a všechna kila, která jste od Vánoc pracně shodili, se vám znovu budou vysmívat z nedopnutých kalhot. Italskými Velikonocemi se totiž musíte doslova „prožrat“.

28.3.2015 v 11:27 | Karma: 26,92 | Přečteno: 4309x | Diskuse| Cestování

Zuzana De Rosa

Voňavé, křupavé a plné chuti - prasátko jménem Porchetta

Nejoblíbenější rychlé občerstvení v Itálii voní po jemném vepřovém mase, bylinkách a křupavé kůrce. Žádná placatá rozemletá kráva v housce s marmeládou ji absolutně nemůže konkurovat. Prasátko se tady jmenuje Porchetta a najdete jí napříč celou Itálií ve stáncích, na trzích, u prodejců podél cest, ale i v masnách a obyčejných obchodech.

23.3.2015 v 14:27 | Karma: 24,16 | Přečteno: 1930x | Diskuse| Cestování

Zuzana De Rosa

Omyl jménem Mozzarella

Za devatero horami a devatero řekami, v jedné malé vesnici v italské Kampánii, žil byl sýrař Pasquale. Jednoho dne se probudil do zakaboněného rána, i z postele vstal jak se říká zadkem napřed, nasnídal se a ještě celý rozcuchaný

16.3.2015 v 15:32 | Karma: 27,93 | Přečteno: 4605x | Diskuse| Cestování

Zuzana De Rosa

Můj (ne)přítel automobil

Já a automobil máme spolu takový zvláštní vztah-nevztah. Toužíme po sobě, ale nejsme příliš kompatibilní. Řízení mě v útlém mládí nikdy neoslovilo a to se mi na stará kolena vymstilo.

13.3.2015 v 13:42 | Karma: 18,23 | Přečteno: 863x | Diskuse| Ostatní

Zuzana De Rosa

Milostná romance v San Remu

S festivalem v San Remu je to tak trochu jako s Berlusconim - nikdo ho nechce, ale všichni ho volí. Stejně tak je to i se sledovaností tohoto hudebního festivalu. Údajně nikoho nezajímá, ale všíchni se něj koukají.

13.2.2015 v 1:31 | Karma: 30,12 | Přečteno: 8111x | Diskuse| Cestování

Zuzana De Rosa

Sladká chuť italského karnevalu

Vánoce jsou šťastně za námi, odletěla i italská čarodějnice Befana, ale v Itálii tím svátky zdaleka nekončí. Ani jsme se nenadáli a už je tu období karnevalu, dnů plných veselí, zábavy a hodování.

26.1.2015 v 9:59 | Karma: 19,56 | Přečteno: 2004x | Diskuse| Cestování

Zuzana De Rosa

Italské ženy jsou (ne)viditelné

Nedávno jsem někde četla, že italské ženy jsou neviditelné. Takový doplněk k úžasným italským mužům. Zpočátku mě to pobavilo a samolibě jsem souhlasila. Ano, my blonďaté, modrooké krásky z východní a střední Evropy jsme přece nejkrásnější. Větička o neviditelnosti ale zůstala v mé hlavě. Nevyšuměla jako ostatní nepodstatné věty. Uhnízdila se tam a jednoho dne na mě udělala baf.

13.1.2015 v 14:08 | Karma: 25,80 | Přečteno: 3777x | Diskuse| Cestování

Zuzana De Rosa

Gastrotoulky Toskánskem - Černé olivy strýce Luciana

Abych si udržela mentální zdraví a totálně nezblbla z vánočních koled a vůně vanilkových rohlíčků, vracím se často v myšlenkách do svého toskánského domova.

22.12.2014 v 0:07 | Karma: 17,06 | Přečteno: 781x | Diskuse| Cestování

Zuzana De Rosa

Toskánské mlsání (malá fotoreportáž)

Pro Toskánce, stejně jako pro všechny Italy, je jídlo vášní číslo jedna. A společný stůl je stejně důležitý jako rodina a kulinářské tradice.

17.12.2014 v 0:12 | Karma: 18,50 | Přečteno: 1049x | Diskuse| Fotoblogy

Zuzana De Rosa

Italský vánoční stůl a nostalgie po českém kaprovi

S přicházejícím adventem se nás všech, kteří žíjeme v zahraničí, začíná zmocňovat stesk po domově, po našich českých Vánocích, po starých křesťansko-pohanských tradicích, na které si u nás tolik potrpíme. V Itálii totiž nic takového nezažijete. Vánoční stromeček se tady sice zdobí už na první adventní neděli, ale 24. prosince je ještě pracovní den.

15.12.2014 v 22:38 | Karma: 24,80 | Přečteno: 1387x | Diskuse| Společnost

Zuzana De Rosa

Můj hříšný muž

Já jsem blázen do Italů, můj muž zbožňuje blondýnky z východní a střední Evropy. Slova jako Rusko, Polsko, Česko, Slovensko, Litva či Ukrajina v něm vyvolávají exaktické stavy.On nevidí dané země, ale jejich ženy. A vidí je pacholek všechny.

6.12.2014 v 19:40 | Karma: 21,42 | Přečteno: 1711x | Diskuse| Ona

Zuzana De Rosa

Za všechno může Drupi

Pokaždé, když přistávám v Itálii, prožívám zvláštní pocit štěstí. Takové mrazení v zádech a šimrání v břiše. Stává se vám taky něco podobného? Je to stejný pocit jako když jste čerstvě zamilovaní, myslíte na svou lásku a točí se vám hlava. Já mám tento pocit už mnoho let a zvláštní je, že mě neopustil ani teď, co jsem se do Itálie přestěhovala.

1.12.2014 v 18:03 | Karma: 16,87 | Přečteno: 875x | Diskuse| Cestování

Zuzana De Rosa

Toskánskem sem a tam - fotoreportáž

Miluji procházky po toskánském venkově, kde v mnoha malých kamenných městečkách na vás dýchá tajuplné kouzlo dávných časů. Žiji tady v tom zaslíbeném kraji už 5 let a jeho krása mě nepřestává udivovat, neustále mám co objevovat, jako by Toskánsko nikde nekončilo.

13.11.2014 v 13:42 | Karma: 20,38 | Přečteno: 1156x | Diskuse| Fotoblogy

Zuzana De Rosa

Italský temperament, aneb jak se z toho nezbláznit

Italský temperament je úžasný, neuvěřitelný, téměř neskutečný , ale mně někdy strašně leze na nervy. Italka ze mě zaplaťpánbůh nikdy nebude.

4.11.2014 v 10:18 | Karma: 23,94 | Přečteno: 1642x | Diskuse| Ostatní

Zuzana De Rosa

Dušičkový rej po italsku

Můj muž zítra mimořádně nejde do práce (ano i v sobotu Ital pracuje, natož aby tančil). Je totiž státní svátek Ognissanti, nebo-li Všichni svatí, po česku jedním slovem Dušičky, kterým tak nějak označujeme oba svátky - svatých i zesnulých.

31.10.2014 v 10:30 | Karma: 15,32 | Přečteno: 776x | Diskuse| Ostatní

Zuzana De Rosa

Neotvírej, za dveřmi je kreveta

S odchodem do země, kde je tak neskutečně krásná příroda, jsem tak nějak počítala s tím, že se tam setkám i se zvířátky, s kterými se doma v Česku bežně nevídáme. Mé tušení se naplnilo v okamžiku, kdy mi na terase začaly přistávat 12 cm kobylky a po domě i v domě se proháněly jestěrky. Fóbii z obřích kobylek mám dodnes, ještěrky mi nevadí, protože s těmi se známe už z domova.

20.10.2014 v 10:41 | Karma: 15,72 | Přečteno: 1025x | Diskuse| Ostatní

Zuzana De Rosa

Pohádky z Toskánska

Jako správná Češka miluji pohádky a legendy. Dělaly mi společnost celé dětství a doprovázejí mě dodnes. Věci tajuplné a nadpřirozené ve mně probouzejí nesmírnou zvědavost. Další vášní jsou pak příběhy spojené s nějakou slavnou historickou událostí, osobností nebo místem. Toskánsko je v tomhle ohledu nevyčerpatelné. Jako ta bezedná slánka od kouzelné babičky.

13.10.2014 v 18:19 | Karma: 14,80 | Přečteno: 797x | Diskuse| Cestování

Zuzana De Rosa

Jak (ne)odrovnat Itala

Musím říct, že česká kuchyně mi v Itálii téměř nechybí. Až na pár drobností jako je výborný český chleba, kyselé zelí nebo uzené maso, nemám za čím brečet. Zvlášť v létě si užívám hromady ovoce, zeleniny a ryb. Ovšem je pravda, že když se venku ochladí, mívám potřebu se realizovat v kuchyni a něco echt českého připravit.

10.10.2014 v 11:07 | Karma: 28,16 | Přečteno: 2364x | Diskuse| Ona

Zuzana De Rosa

Papriky allá Pippa

Mám úžasnou tchýni. Jmenuje se Giuseppina, ale všichni jí říkají Pippa. Ačkoliv ji na jaře už bude 75 let, je to nezdolná Italka, s jižanskou náturou, která ještě před dvěma lety drandila na motorce po ulicích zdejšího městečka. Řídítka obložená nákupními taškami a helmou. Helmu na nich měla zavěšenou neustále, sloužila jen k tomu, aby mohla případnému policistovi vysvětlit, že už je stará, sklerotická bába a že si ji zapomněla nasadit. Když vyjela do ulic na staré motorce značky Ciao Ciao, volali známí mému muži do práce, že ohrožuje účastníky dopravního provozu i sebe, jednou tam, podruhé jinde.

6.10.2014 v 11:00 | Karma: 14,18 | Přečteno: 661x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 22
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2178x
Píšu jen tak, pro radost.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy